SPRAWDŹ STATUS ZAMÓWIENIA
POMOC I KONTAKT
Ulubione
Kategorie

Gry komputerowe

Czy jest na Sali ktoś, kto nigdy nie miał do czynienia z grami komputerowymi? Raz w tygodniu, godzinę dziennie, non stop z przerwami na sen. Przed komputerem, przy konsoli, w autobusie na telefonie. Gry wideo są ważną częścią współczesnego świata. Ich popularność jest ogromna. Spółki produkujące gry na Xbox One, PS4 i tym podobne zarabiają krocie na swoich produktach. Dzieła na licencjach znanych marek zalewają rynek. Skąd wzięła się ich popularność? I dlaczego tak chętnie po nie sięgamy?

Gry komputerowe – krótka historia

Przyjmuje się, że wszystko zaczęło się w roku 1947, kiedy został wynaleziony pierwszy analogowy symulator pocisku rakietowego. W ciągu następnych dwudziestu lat na rynek trafiały serie gier produkcji akademickiej, jednak dopiero dwuwymiarowy symulator tenisa stołowego – „Pong” – produkcji Atari sprawił, że gry komputerowe trafiły do masowego obiegu. Przez następne lata rynek gier wideo prężnie się rozwijał aż do wielkiego krachu finansowego branży w 1983 roku, spowodowanego m. in. fatalną jakością wydawanych produktów, chwytliwymi reklamami komputerów osobistych, które miały być znacznie lepszą alternatywą dla konsol, oraz tragicznymi posunięciami marketingowymi producentów i sklepów.

Po zapaści na przód wysunęła się japońska firma Nintendo, która dominowała na rynku przez długi czas aż do wyprodukowania przez firmę Sony konsoli PlayStation w 1994 i PlayStation 2 w roku 2000. Drugie z wymienionych urządzeń pozostaje najlepiej sprzedającą się konsolą w historii – do tej pory sprzedano około 158 milionów sztuk.

Gry komputerowe – co było dalej?

Przez następne lata pojawiały się kolejne urządzenia takie jak Xbox, Xbox 360 i Xbox One od Microsoftu, PlayStation 3 i PlayStation 4 od Sony, Wii, NES, Switch od Nintendo. Do gier komputerowych coraz częściej używano komputerów osobistych, które teraz pozostają sprzętem najczęściej wybieranym przez graczy. Przez ostatnie dwadzieścia lat powstały także firmy, które dzięki swoim produktom wysunęły się na tle innych przedsiębiorstw deweloperskich, a ich zyski liczone są w miliardach dolarów. Electronic Arts, Ubisoft, Bethesda, a także polski CD-Projekt Red – są to producenci, których nazwy są znane każdemu, nawet niezbyt zainteresowanemu graczowi.

W roku 2021 w sprzedaży jest już dziewiąta generacja konsol – PS5 i Xbox Series X oraz Xbox Series S. Gry na peceta i konsole są wielkimi produkcjami na dziesiątki godzin zabawy, wypakowane po brzegi różnorodną zawartością, z piękną foto realistyczną oprawą graficzną. Marki gier na komputer generują gigantyczne zyski nie tylko z samych produkcji, ale też z licencjonowanych ubrań, figurek, albumów itd.

Gry na komputer i inne urządzenia – popularność

Warto zauważyć pewne podobieństwa pomiędzy grami a innym ważnym działem kultury, jakim jest kino. Kino w swoich początkach – dokładnie tak, jak teraz gry – było uznawane tylko i wyłącznie za pustą i płytką rozrywkę dla mas. Gry na peceta i konsole wciąż bywają traktowane jako rozrywka banalna, a nawet szkodliwa. A jest przecież na odwrót! Gry komputerowe mogą przekazywać historie trudne, wartościowe, głębokie, czego dowodem może być fakt włączenia do kanonu lektur szkolnych nieobowiązkowego tytułu This War of Mine. Gra produkcji polskiego studia 11-bit studios przedstawia dzieje fikcyjnej wojny z perspektywy cywilów w sposób poruszający i realistyczny.  

Gry komputerowe – inspiracje

Gry komputerowe czerpią z wielu źródeł książkowych, filmowych, przetwarzając kulturę masową. Liczne tzw. easter eggs powodują, że każdy gracz odbiera je inaczej. Historie sposobem przedstawienia i zaangażowaniem często dorównują, a według niektórych nawet przewyższają, historie książkowe.

Chęć rywalizacji ze sztuczną inteligencją i innymi graczami przyciąga graczy do gier wieloosobowych. Najpopularniejsze multiplayerowe gry na komputer gromadzą na swoich serwerach miliony graczy z całego świata. Najlepsi z nich spotykają się, aby rywalizować w zawodach e-sportowych, gdzie łączne wartości nagród niejednokrotnie liczone są w dziesiątkach milionów dolarów.

Gry na PS4

Gry stały się fenomenem na skalę światową. W ciągu niecałego półwiecza zdobyły popularność i pieniądze, których nie zdobyła żadna inna branża kulturowa. Na chwilę obecną nic nie zapowiada, aby miało się to zmienić. Gry są i będą ważną częścią kultury. Sprawdź Naszą ofertę na Gandalf.com.pl. W dziale gier komputerowych znajdziesz: gry na PS4, gry na PC i gry na Xbox One.


... ...